سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قرآن را فرا گیرید که بهترین سخن است و در آن تفقّه کنید که بهار دلهاست واز روشنی آن شفا بجویید که شفای سینه هاست . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----88364---
بازدید امروز: ----1-----
بازدید دیروز: ----13-----
جستجو:
مصاحبه خواندنی با علی پروین - مصاحبه
 
 
  • درباره من
  • لوگوی وبلاگ
    مصاحبه خواندنی با علی پروین - مصاحبه

  • پیوندهای روزانه
  • مطالب بایگانی شده
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • مصاحبه خواندنی با علی پروین
    نویسنده: دوشنبه 86/5/15 ساعت 6:26 عصر

    وارد دفتر می‌شویم، دقایقی انتظار، گاهی هم زمزمه‌ای که نکند علی آقا نیاید و دست خالی برگردیم و باز دقایقی منتظر می‌مانیم. همه چیز رنگ و بوی سکوت دارد.

    علی آقا بالاخره به دفتر می‌آید، اما با دیدن ما متعجب می‌شود، به احترامش بلند می‌شویم؛ سلام علی آقا. او انگار از دیدن دو خبرنگار سمج زیاد خوشحال نشده است. می‌گوید: «سلام» و با چهره‌ای کاملاً جدی به اتاقش می‌رود.

    دقایقی بعد درب اتاقش را باز می‌کند، این بار اما لبخند می‌زند و از ما دعوت می‌کند که به اتاقش برویم.

    «یا اباالفضل، بازهم کاغذ و قلم» می‌خندیم، «چه کنیم علی آقا، مگه می‌شه پیش شما اومد و کاغذ و قلم نیاورد.»

    می‌خندد و چایی سفارش می‌دهد.

    علی پروین     شخصیت عجیبی دارد، او یا حاضر نمی‌شود مصاحبه کند یا اگر پذیرفت آن قدر باحوصله پاسخگوی سؤالات است که دیگر رمقی از خبرنگار برای پرسیدن سؤالاتی شاید تکراری باقی نمی‌ماند. راستی پروین به قدر یک دنیا حرف دارد، اما خیلی جالب است که وقتی از او می‌پرسیم چرا کم حرف می‌زند، می‌گوید: برای شناخت حقایق تا آخر عمر باید انتظار کشید.

    مصاحبه‌ خواندنی با علی پروین، مدیرفنی تیم فوتبال پرسپولیس تهران را می‌خوانید.

    در برنامه 90 مایلی‌کهن حرف‌هایی زد که به شما و پرسپولیس هم مربوط می‌شد، راجع به اظهارات مایلی‌کهن صحبتی دارید؟

    مایلی‌کهن درست اشاره کرد، ما از کم تمرین کردن تیم ضربه خوردیم، لطمه دیدیم، اما مسائلی هم هست که باید روشن شود. البته مایلی‌کهن دوست من است، این آقا را واقعاً دوست دارم اما ما هم از پشت کوه نیامدیم، می‌دانیم تیم نباید به تعطیلی کشیده شود، اما به تعطیلی کشاندن تیم با استراحت دادن به تیم تفاوت زیادی دارد، ما به بازیکنان استراحت دادیم اما قصه لطمه خوردن ما از جای دیگری بود.

    از کجا؟

    چند روز قبل از عید، سوبل می‌خواست به آلمان برود، اما تیم و تمرین نباید تعطیل می‌شد، پنجم فروردین تمرین گذاشتیم، قرار شد بازیکنان زیرنظر کماسی تمرین کنند، ما برنامه‌ریزی کردیم و طوری هم تمرین گذاشتیم تا شرایط آرمانی بازیکنان تا روز چهاردهم فرودین‌ که اعلام کرده بودند با ابومسلم بازی داریم، حفظ شود.

    می‌خواهم بگویم این طور نبوده که 15 روز تیم را به حال خود رها کنیم، بگذریم، سوبل هم قرار بود دهم فرودین برگردد و تمرینات را زیرنظر بگیرد، اما بعد از دو، سه جلسه تمرین اعلام شد بازی پرسپولیس و ابومسلم چهاردهم برگزار نمی‌شود و به تعویق افتاده، این خبر لطمه زیادی به ما زد و برنامه‌های تیم به هم خورد.

    سوبل در چه تاریخی به آلمان رفت؟

    بیست‌وششم اسفند.

    یعنی از بیست‌وششم اسفند تا روز پنجم فروردین پرسپولیس تمرین نداشت؟

    گرفتاری‌های ما یکی دو تا نیست، خیلی‌ها از مشکلات خبر ندارند، بعد هم خیلی زود قضاوت می‌کنند، مگر غیر از این است که پرسپولیس در کارگران تمرین می‌کند؟ زمین کارگران را از بیست‌وهشتم اسفند به ما ندادند، نه اینکه نخواهند، اتفاقاً آقای حمیدی این قدر به ما لطف دارد که اگر پول هم ندهیم به ما اجازه تمرین در آن زمین را می‌دهد اما زمین کارگران زیرکشت بود خواستیم در زمین‌های دیگر تمرین کنیم، دیدیم زمین خوب پیدا نمی‌شود، به هر حال در بحث فنی ما این مشکلات را داشتیم و نتوانستیم آن طور که باید و شاید تمرین کنیم.

    یعنی با حرف‌های مایلی‌کهن موافق هستید؟

    ببینید، اصلاً دوست ندارم موضع بگیرم، گفتم که مایلی‌کهن دوست من است اما ایشان از اتفاقاتی که برای پرسپولیس افتاد تا در ایام تعطیلات به یک تیم کم‌کار تبدیل شود خبر ندارد، به طور کلی این حرف درست است که نباید یک تیم را 15 روز به حال خود رها کرد، گذشته از اینها ما بعد از آمدن سوبل خیلی سعی کردیم تیم را تکان بدهیم اما ساعت تمرینات 11 صبح بود، بچه‌ها خواب‌آلود سر تمرین می‌آمدند و همین کار ما را سخت کرد.

    یعنی اعتقاد دارید استراحت بازیکنان در ایام عید طبیعی بود؟

    استراحت کردن بازیکنان غیرطبیعی نیست، باید به آنها استراحت داد، در فوتبال نمی‌توان تخته‌گاز رفت، باید استراحت کرد، آرام و متعادل.

    نبودن شما در تهران روی نظم تیمی تأثیر منفی نگذاشت؟

    مطمئن هستم که نه. کارها هماهنگ‌ شده بود. در همین جا از آقای کماسی تشکر می‌کنم، او این قدر منظم و دقیق کار می‌کند که اگر به او گفته شود تیم باید یک ساعت تمرین کند، مطمئن باشید این یک ساعت تبدیل به یک ساعت و یک دقیقه نمی‌شود.

    در حال حاضر باتوجه به تعطیلات و کم‌تمرین کردن تیم، فشار تمرینات روی بازیکنان بیشتر نشده است؟

    صد درصد، طی این چند روز به اندازه‌ای که به آنها استراحت دادیم که نه، ده برابر استراحتی که داده‌ایم به آنها فشار آورده‌ایم، مطمئن باشید کم نمی‌آوریم و جبران می‌کنیم، اگر استراحت نمی‌دادیم در ادامه بازی‌ها دچار مشکل می‌شدیم.

    از بازی با فجر بگویید؟

    بازی با فجر بچه‌ها بد کار نکردند اما مشکلاتی هم بود که اگر بگوییم، می‌گویند بهانه می‌آوریم.

    چه مشکلاتی؟

    ببینید، برای اینکه بازیکن در زمین خوب بدود، باید شب قبل از بازی راحت بخوابد. اینها بهانه نیست، واقعیت است، ما درهتل کولر نداشتیم، کولر هتل خراب بود، اما نگفتیم تساوی ما تقصیر کولر خراب هتل است، گفتیم خرابی کولر هم تأثیر داشت.ضمن اینکه باید بگویم ما مقابل فجر چندان بد هم ظاهر نشدیم، فوتبال این طورنیست که بگوییم چون فولاد در بازی همزمان با ما مقابل سپاهان مساوی کرده یا حتی یک گل عقب است ما حتماً می‌بریم یا باید ببریم.

    اما از تیم‌های بزرگ انتظار می‌رود در روزهای حساس که رقیبان نتیجه نمی‌گیرند به قهرمانی نزدیک بشوند.

    بله، اما بعد از تعطیلات این مسائل طبیعی است، استقلال هم در اولین بازی بعد از تعطیلات به فولاد باخت.

    نبودن اولادی مقابل فجر به ضرر پرسپولیس تمام نشد؟

    متأسفانه ما هرچه بگوییم دیگران می‌گویند که دنبال بهانه هستیم، ما اگر هزار بار هم بگوییم فایده ندارد. اما اگر من به جای فدراسیون بودم یک تیم زیر 20 سال را جمع می‌کردم و به عربستان می‌بردم. دیدید که آخر هم حذف شدند، به قهرمانی نرسیدن فایده‌ای ندارد، اینها هم قهرمان نشدند.

    حالا بهتر نبود به جای بردن اولادی و نوازی و زوهانی بازیکنان جوان زیر 20 سال را می‌بردند و در چند تورنمنت هم به آنها میدان می‌دادند تا اینکه از امثال نوازی و زوهانی که واقعاً به درد تیم‌هایشان می‌خورند استفاده کنند،‌ حالا همه چیز به هم ریخته، یک تیم دو بازی، یک تیم یک بازی و یک تیم حتی سه بازی کمتر دارد و اینها همه مشکل است.

    به پاس ایراد می‌گیرند که چرا هفته گذشته در لیگ برتر بازی نکرد، نظر شما چیست؟

    به نظر من پاس باید بازی می‌کرد، من در جلسه مدیران باشگاه‌ها هم گفتم و خواهش کردم که اصلاً برای پرسپولیس هر چهار روز یکبار بازی بگذارید، اما متأسفانه ما دو تا بازی را برگزار می‌کنیم و بعد یک ماه این لیگ تعطیل می‌شود. گفتم که ما هرچه بگوییم فایده ندارد. متأسفانه این حرف‌ها خاصیت خودش را از دست داده و هیچ کس گوش نمی‌کند.

    عده‌ای معتقدند فولاد از بازیکن دادن به تیم‌ملی ب خیلی خوب فرار کرد، البته آنها گفته‌اند ما 5 بازیکن در تیم‌ملی بزرگسالان داریم و اگر می‌خواستیم بازهم بازیکن بدهیم دیگر بازیکنی برایمان باقی نمی‌ماند. نظر شما در این باره چیست؟

    یعنی دو تا بازیکن هم نمی‌توانستند بدهند؟ آقا دست بردارید، من می‌گویم عدالت در بین نیست، به همه تیم‌ها باید یکجور نگاه کرد، اصلاً اولادی نه به عنوان یک بازیکن ثابت گلزن اما او برای ما یک ذخیره خوب هم نیست؟ شما در بازی با فجر، نیمکت ذخیره‌های ما را دیدید؟ البته ما از فدراسیون ایراد نمی‌گیریم، برای تیم‌های ملی هم احترام خاصی قائل هستیم اما می‌گوییم به همه تیم‌ها باید یک نگاه عادلانه داشت.

    آقای پروین! حرف از فولاد به میان آمد، نظرتان راجع به این تیم و اختلاف امتیازاتش با دیگر رقبایی که در کورس قهرمانی قرار دارند، چیست؟

    هیچ کس منکر توانایی‌های فولاد نیست، اصلاً خدا کند فولاد قهرمان بشود اما یادتان باشد علی پروین به تیمش می‌گوید: تا هفته آخر فقط برد می‌خواهیم، ما فقط باید ببریم، متأسفانه یک مسائلی هست که باعث دلخوری ما شده است.اینکه چطور در یک برنامه تلویزیونی به نام 90 یک کارشناس که باید بیطرفی را مدنظر قرار دهد، می‌نشیند و با هزار ژست می‌گوید: «من دوست دارم فولاد قهرمان بشود»، چرا با خودمان هم تعارف داریم.

    منظورتان از این حرف که می‌گویید «ما با خودمان هم تعارف داریم» چیست؟

    من می‌گویم فوتبال ایران به سه تیم تعلق دارد، پرسپولیس، استقلال و پاس. پاس که می‌گویم فکر نکنید به خاطر تعارف است، نه، به هیچ‌وجه. من‌ می‌گویم پرسپولیس، استقلال و پاس، چون این سه تیم در فوتبال ما ریشه‌دار هستند، حالا شما نگاه کنید، در مواردی نسبت به همین تیم‌های ریشه‌دار بی‌انصافی می‌شود.

    آقای پروین! بحث ماندن سوبل در پرسپولیس به کجا رسید؟

    سوبل کارخودش را می‌کند، دوست ندارم تیم وارد حاشیه شود، این مربی با پرسپولیس یک سال قرارداد دارد؛ توقع ما از سوبل قهرمانی است، در یکی از دو جام حذفی یا لیگ برتر. اگر این توقع برآورده نشد در پایان فصل جلسه می‌گذاریم و تصمیم‌ می‌گیریم.

    معلوم نشد که قصه بهروز و سوبل بالاخره حل شد یا نه؟ چون بهروز در لیست 18 نفره هم نبود.

    مسأله بهروز و سوبل حل شده است، لازم است مسائلی را روشن کنم. اولاً بهروز اشتباه کرد و نباید علیه مربی آن حرف‌ها را می‌زد، اصلاً دلیلی ندارد که هر بازیکنی که در لیست نبود، زود اعتراض کند اما از طرفی سوبل نباید همه کاسه کوزه‌ها را بر سر بهروز می‌شکست.

    یعنی مربی این حق را ندارد که در مورد نقاط ضعف تیمش صحبت کند؟

    گفتن نقطه ضعف‌ها با تخریب تنها یک بازیکن فرق می‌کند، اشتباه مسلم سوبل این بود که باعث و بانی همه عقب‌افتادگی‌های پرسپولیس را بهروز معرفی کرد، بهروز شهامتش از خیلی‌ها بیشتر است.

    متوجه منظورتان نمی‌شویم؟

    خیلی‌ها گفتند بهروز به این دلیل مقابل فجر بازی نکرد، که سوبل نخواست، نه این طور نیست، اولاً مسأله آنها حل شده و ثانیاً بهروز خودش به سوبل گفت: «من در شرایط بازی کردن قرار ندارم، آماده نیستم» این یعنی چه؟ او شهامت دارد که بگوید: نمی‌تواند بازی کند؛ مثل بعضی‌ از بازیکنان بی‌معرفت نیست که داخل زمین برود و بعد اگر تیم باخت، بگوید من مصدوم بودم. ما قبل از هر بازی از بچه‌ها می‌پرسیم کسی مصدوم نیست؟ همه می‌توانید بازی کنید؟

    شایعاتی مبنی بر رفتن بعضی از بازیکنان پرسپولیس به‌وجود آمده است. در این باره توضیح می‌دهید؟

    این فقط یک شایعه است، البته هر تیمی در پایان فصل برای بهترشدن اوضاع تغییراتی را به‌ خود می‌بیند اما در حال حاضر ما اصلاً به این مسأله فکر نمی‌کنیم. در گیرودار مشکلات هفته‌های پایانی لیگ کدام آدم عاقلی به این مسائل فکر می‌کند که ما دومیش باشیم.

    اما این تغییرات به‌وجود می‌آید، این طور نیست؟

    بله، در همه پست‌ها به غیر از دروازه‌بان تغییرات احتمالی به‌وجود خواهد آمد.

    خیلی‌ها معتقدند در پرسپولیس باید انقلاب بازیکن صورت بگیرد.

    با کدام پول؟

    اصلاً بگویید موافق این مسأله هستید؟

    چرا موافق نباشم، مگر ما بدمان می‌آید که بهترین‌ها را در پرسپولیس جمع کنیم، اما آیا شرایط مالی این اجازه را به ما می‌دهد؟ آقا شما ببینید، سه سال تمام است که به تیم‌های پایه پرسپولیس پول نداده‌اند. اینها همه درد است. جمع کردن این تیم کار بسیار بسیار سختی بوده است.

    آقای عابدینی گفته بود، پروین از مشکلات مالی پرسپولیس خبر دارد اما آمده تا دین خود را به این تیم ادا کند.

    به خدا یک چیزی هم بالاتر از دین ادا کرده‌ایم، امسال در پرسپولیس پیر شدم، هیچ سالی را به اندازه امسال سخت و نفسگیر تجربه نکرده‌ام. مگر می‌شود شما بودجه نداشته باشی و بعد هم بتوانی راحت کار کنی یا قهرمان شوی.

    اما سازمان در چند مرحله به پرسپولیس بودجه‌های میلیاردی اختصاص داد؟

    قبل از این هم گفته‌ام، اگر قرار است پرسپولیس در چند مرحله به بن‌بست مالی برسد تا سازمان کمک کند، خواهش می‌کنم یا دست از سر پرسپولیس به شیوه‌ای دولتی بردارید یا اصلاً این تیم را منحل کنید تا خیال همه راحت شود. قبل از آمدنم به پرسپولیس یک باشگاه با من تماس گرفت، گفتند، دو میلیارد می‌دهیم، بیا. به آنها گفتم، پنج میلیارد. گفتند، پنج میلیارد می‌دهیم. گفتم، بگذارید استخاره کنم. استخاره هم نکردم تا مبادا خوب بیاید و مجبور بشوم بروم.ما به عشق پرسپولیس از خیلی‌ چیزها گذشتیم اما حالا مشکلات مالی این تیم ما را از پا درآورده است.

    آقای پروین! بپردازیم به بحث احضار خوردبین به کمیته انضباطی. جریان از چه قرار است؟

    هیچ چیز آقا، داود فنایی در شیراز دو میلیون فحش ناموس می‌خورد، هیچکس صدایش درنمی‌آید، البته همین جا از قول من از آقای آیت‌اللهی رئیس هیأت فوتبال شیراز تشکر کنید. این آقا واقعاً نسبت به ما محبت دارد. بحث ما اصلاً چیز دیگری است. ما می‌گوییم به همه باید یکجور نگاه کرد. در هر شهرستانی و هوادار هر تیمی که فحاشی می‌کند این مسأله «احضار سرپرست» رعایت بشود. ما حرص می‌خوریم از بی‌عدالتی. در شیراز اگر فقط به فنایی توهین می‌شود، در انزلی به همه ما توهین می‌شود. ما فیلم فحاشی آنها را داریم. ما 16 تیم داریم. هواداران هر تیمی که مرتکب این مسأله شدند باید محروم شوند، حالا همه می‌گویند ما خط داده‌ایم تا دایی را «هو» کنند. اگر خط دادن به این راحتی‌هاست و می‌شود پول داد تا کسی را فحش بدهند، شما هم خط بدهید، ماشاءا... پول هم دارید، تازه به محمود گفته‌ام در کمیته انضباطی بگوید، به هواداران کره‌شمالی و اینتر هم، ما خط و خطوط داده‌ایم.

    برگردیم به بحث برنامه 90، مایلی‌کهن در برنامه 90 حرف‌هایی زد که ممکن است برانکو جبهه بگیرد. شما این طور فکر نمی‌کنید؟

    اگر منظورتان ایمان مبعلی است، نه، این طور فکر نمی‌کنم. برانکو نمی‌تواند جبهه بگیرد، چون مایلی‌کهن به عنوان یک کارشناس آن حرف‌ها را زده است، ما منکر شایستگی‌های مبعلی نیستیم اما به عقیده من کارشناس فقط می‌تواند اظهارنظر کند، اما این سرمربی تیم‌ملی است که تصمیم می‌گیرد. هیچکس نمی‌تواند نظراتش را به سرمربی تیم‌ملی تحمیل کند. آن هم مربی که تا به حال نتیجه گرفته است. شاید تیم‌ملی قشنگ بازی نکند اما نتیجه می‌گیرد.

    آیا خوب بود که تیم زیبا بازی می‌کرد اما نتیجه نمی‌گرفت؟ در ضمن ما نباید انرژی خودمان را صرف حاشیه‌های تیم‌ملی کنیم. این تیم‌ملی صددرصد به جام جهانی می‌رود. من ندید به شما می‌گویم ما به جام جهانی می‌رویم. حالا باید یک مرحله جلوتر قدم برداریم و بیاییم روی تیم‌هایی که امکان رویارویی‌مان با آنها وجود دارد کار کنیم. این بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

    نظرتان راجع به برنامه‌ 90 چیست؟

    من مخالف برنامه 90 هستم. به خود فردوسی‌پور هم گفته‌ام، چرا باید در یک برنامه تلویزیونی تا کائنات آدم‌ها زیر سؤال برود؟ آیا درست است؟ قرار دادن بزرگان فوتبال در مقابل هم، آن هم در یک برنامه تلویزیونی کار درستی است؟ نه، اتفاقاً به ضرر فوتبال است. نباید بگذارید کار به اینجا برسد. جلوی آنهایی که می‌خواهند به فوتبال ضربه بزنند را باید گرفت. اما بالاخره حقایق باید مطرح شود تا مردم هم بدانند.

    حقایق را تا آخر عمر هم نمی‌توان فهمید، گذشته از این مایلی‌کهن در برنامه 90 گفت، «شاید من اشتباه می‌کنم»، حرف او درست است. شاید او اشتباه می‌کند. همه ما می‌دانیم که گفتن حقایق و روشن‌شدن مردم بد نیست، اما این مسأله باید به هر قیمتی صورت بگیرد، پس شیوه اطلاع‌رسانی و روشن‌شدن حقایق هم مهم است.

    راجع به برنامه 90 صحبتی ندارید.

    ما می‌خواهیم نامه‌ای بنویسیم و درخواست کنیم در این برنامه بازی‌های پرسپولیس کارشناسی نشود. این برنامه داوران را هم با مشکل روبرو کرده است. داور می‌خواهد خوب قضاوت کند اما ترس از دوربین 90 نمی‌گذارد.وجود این دوربین روی اعصاب داورها هم تأثیر گذاشته است.

    اخیراً هواداران استقلال در دقایق 50 و 60 دست از حمایت تیم خود برمی‌دارند و مربیان سابق این تیم را مورد تشویق قرار می‌دهند، این مسأله در میان هواداران پرسپولیس نبوده، چرا؟

    عنایتی خوب حرف زد. آنها باید 90 دقیقه صبر کنند. توهین به مربی اصلاً درست نیست. امیر قلعه‌نوعی واقعاً جوان زحمتکشی است. تک و تنها دارد کار می‌کند، با این موجودی کم، جای تعجب دارد که دوام آورده است، به مربی نباید توهین بشود. استقلال در چند بازی کار را در دقایق آخر تمام کرد، حتی خود ما را در دقایق آخر برد، پس انصاف نیست با قلعه‌نوعی این طور برخورد کنند.

    آقای پروین! بازی‌های آینده پرسپولیس را چطور می‌بینید؟

    ما بازی‌های سختی داریم، باید برای بردن عجله کنیم، چیزی که در بازی پاس با السالمیه دیدم. پایان نیمه اول هم گفتم، گفتم چون پاس برای گل‌زدن عطش دارد پس گل می‌زند. ما تیم‌هایی مثل پگاه و شموشک را در خانه‌هایشان برده‌ایم و حالا 5 بازی در خانه داریم که از همه‌اش برد می‌خواهیم. تیم‌های پرسپولیس، استقلال و پاس در این فصل بد شروع کردند. برخلاف ما فولاد خیلی خوب شروع کرد. حالا خیال راحتی دارد، اما من باز هم معتقدم کار به هفته آخر می‌رسد.

    یعنی قصه قهرمانی پرسپولیس در هفته آخر بازهم تکرار می‌شود؟

    هیچ چیز بعید نیست، شاید، راستی من شانس ذوب‌آهن را برای رسیدن به قهرمانی بیشتر از فولاد می‌بینم، آنها واقعاً تیم پیش‌بینی‌نشده‌ای هستند.

    صحبت خاصی ندارید؟

    نه، تشکر می‌کنم.


        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • گفت و گو با حمیرا ریاضی
    [عناوین آرشیوشده]

     
     
  • لینک باکس